0 – serie Stridsvagn S
Tillverkning av 0-serien, 10 st Strv S, för att ytterligare studera konceptet och se möjligheterna med den förmåga ett stridsfordon har, som är utvecklat och konstruerat, med svenska idéer för svenska behov, huvudsakligen tillverkat hos företag med kapacitet och kompetens i Sverige.
Beslutet att tillverka 0-serie togs 1960-06-29 innan försöksvagnarna ens var provade eller levererade! (från sammanställning 1965-05-05).
Här beskrivs vägen från beslut att tillverka 0-serien fram till underlag för Strv S serie A, vilka överväganden som gjorts och vilka resurser som funnits tillgängliga.
Avtal och beställningar nedan, samt möten är exempel på åtgärder, kostnader och tider för framtagning av 0-serien samt möten om utvecklingsåtgärder som genomförts under försöksvagnarnas prov och försök inför framtagningen av Strv S 0-serie och som underlag för Strv S serie A.
Personal som arbetade med 0-serien, i olika funktioner, fotograferade i Skövde.
Bakre rad: Paul Holmberg, Ulf Rossel, Per-Axel Linden, Roland Carlqvist, Leif Tell, S-O Boström, Arne Kjellberg, N.N,
Främre rad: Knut Jonell, Lars Nordin, Leif Jonsson, Sven ”Silas” Lindqvist, Lennart Tofsling, Roger Ek, Bengt Vistling, Sven Eriksson
I SKÖVDE genomfördes slitprov på O-serievagnarna 1962 till 1967. Flera ggr i veckan kördes vagnarna mellan Skövde och Vårgårda samt på P4:as övningsfält, slitproven genomfördes av Boforspersonal och delvis med P4 militära personal.
1960-06-29 skrevs avtal med Bofors som huvudleverantör: Tillverka 0 – serie!
0 – serien omfattade 10 st. vagnar som sammansattes vid Bofors i Karlskoga 1961 – 1963, avsedda för försök, tester och olika prov.
(Beställningar samt tidpunkter nedan, delvis från Sven Berges anteckningar)
Beställning 1960-07-04: Bofors uppdaterar ritningar och tekniskt underlag från försöksvagn S2, för att uppfylla TTM för Strv ny samt anskaffar reservdelar inom kostnadsramen 15 000 000 kr.
Se: 1960-02-10 Förslag TTM strv ny 20180131121926.
Beställning till Bofors AB 1961-02-09: Underleverantör AB Volvo: Konstruera och tillverka 10 st. motoraggregat med kraftöverföringsaggregat samt 5 st. reservmotoraggregat (exkl. motorer) inom kostnadsramen 13 700 000 kr. (Utdrag ur S-Berge handanteckningar)
Beställning 1962-03-29: AB Landsverk: Utvecklingsarbeten inom bänkprovning av Landsverkskomponenter inom kostnadsramen 50 000 kr.
Beställning 1961-04-14: Underleverantör AB Landsverk: Tillverka bandaggregatskomponenter samt reservdelar inom kostnadsramen 580 000 kr.
Beställning 1961-07-10: AB Bofors: Tillägg för ändringsavtal 1 550 000 kr.
Beställning 1962-07-13: AB Bofors: Konstruera och tillverka stridsfordonsmateriel för
0-serien inom kostnadsramen 3 000 000 kr.
1962-09-28: Möte hos Bofors: KATF, Bofors och Landsverk diskuterar bromsarnas kapacitet mot uppställda krav. Landsverk föreslog att fördubbla bromsytan och tar fram 10 satser till 0-serien samt en ny broms för prov.
Se: 1962-09-28 Anteckningar broms Bofors Strv S. 20190129160838.
1963-03-19 Informerades att en ny stridsvagn var på väg att tas fram i egen regi.
Se: 1963-03-18 Ny Svensk stridsvagn 20180131125008.pdf
1963-03-19 Pressmaterial om stridsvagn S köra skjuta 20180131124926.pdf
1963-09-17: Internt möte på Volvo om utvecklings- och kostnadsläge för motoraggregat till Strv S. Huvudmotor:
Förslag: RR K60 om effekten kan höjas från 240 till 300 hkr. Kontakt med RR för att få besked om möjligheten. (Motor K60 var inte färdigutvecklad vid detta tillfälle jämfört med Motor B81).
Diskuterades möjligheten för Volvos DRGT-1 jämfört med Chryslers Boeing 502.
Volvo turbinens möjligheter att vara klar för serieleverans tveksam.
Möjligheten att använda hydrauliska bussväxellådan DRH-1M jämfört med ZF låda. Volvo kunde tänka sig att satsa på utveckling även om kostnaden blev något högre med DRH-1M.
Kostnadsmässigt ansåg Volvo möjligt att genomföra projektet DRH-1M med vinst.
Se: 1963-09-17 Anteckningar möte Volvo – Stensjövik. 20190211165809
Leverans av 0-serien, fortsatta prov med försöksvagnar samt 0-serievagnar!
OBS! Förändringar nedan införs ev. i efterhand i 0-serie, införs i serie A innan serieleveransen eller införs senare!
Dokumentationer
1964-01-02: Strv S Beskrivning del 1
1964-01-25: Landsverk skriver till Bofors om att momentet vid styrbromsanläggning blir mycket högre än beräknat. Körningen på Bofors provbana är mera krävande än i verkligheten och därmed krävs bättre kylning av styrbromsen. Uppmätta kylluftmängden för styr- och körbroms är endast hälften av den teoretiskt uträknade. Landsverk önskar diskussion med Bofors i ärendet.
Se: 1964-01-25 Landsverk drivsystem, komponent bromsar. 20190129161158
1964-02-22 Möte mellan Boeing, Svea Diesel, AB Bofors och AB Volvo som gäller installation av GT Boeing 502-10MA.
- Volvo hade Boeing GT 502-10MA nr 1018, 1019 och 1020 för prov. Volvo hade upptäckt fel de ville ha synpunkter på.
- Principer för montering i motoraggregatsramen och koppling till samlingsväxel.
- Tester av momentet från GT. De första testade i provkörningsbänk.
- Strv S styr- och bromssystem samt momentbelastningar därifrån. Volvo beskrev momentbelastning i kopplingar till 800 Kgm och bromsar 700 Kgm enl. uppgifter från Bofors.
- Volvo informerade att växlingar endast skedde när vagnen stod still. Frihjulen gör att när kolvmotorn går fungerar GT frihjul så att inte GT drivs med. När GT används för att starta kolvmotorn låses kolvmotorns frihjul.
- Luftinloppssystemets in lufts temperatur påverkar avgastemperaturen beroende av effektuttag. Efter 1962 har försöksfordonen körts utan inloppssystem. O-serien använder inloppssystem med oljekylare och styrskenor för inloppsluften
Se 1964-02-22 Installation 502-10MA GT. 20190121163949
1964-04-29 genomfördes en redovisning av motorutredning för Strv S genomförd av Bofors i samarbete med AB Volvo. Förutsättningarna för utredningen är:
- Införande av 3 ev. 4-växlad växellåda genom utbyte eller tillsats till FBTV-2
- Utbyte av Rolls Royce K60 mot Volvo TD 96.
- Utbyte av Boeing 502 mot Boeing 553.
I utredningen redovisas effektvinster och övriga förbättringar, samt konsekvenser för inbyggnad i vagn.
Se: 1964-04-29 Motorutredning Strv S 20190121163627 - 1962-05-21 Sammanträde i Landskrona mellan Bofors och Landsverk som handlade om bromsens kylförmåga. I skrivelsen beskrivs iakttagelser under provkörning samt förslag på åtgärder.
Se: 1964-05-22 Bromsar Strv S kylförmåga. 20190129161248 Kompletterande uppgifter till Motorutredning Strv S 1964-04-29
Se: 1964-05-26 Motorutredn Strv S 26 maj 1964 20190121164953
Anteckningar från besök hos Landsverk 1965-03-03, dåliga resultat under prov med senaste versionen av bromsen.
. Gäller genomförande av prov fram till hösten 1965, även Skövdeproven.
. Trupprov som skall genomföras H 1965 och V 1966.
. Påverkan på serieleveranser.
. Tidsplan för genomförande.
Se: 1965-02-16 Anteckningar broms Strv S (Skövdeprov och trupprov) 20190129162315
Handanteckningar från samtal med Landsverk om drivhjulsmoment, Boeing 553, bandplattor, pump- och styrväxelprovning, bromsprovning samt manöverkrafter.
Se: 1965-03-03 Samtal med Landsverk (mätning av broms- och drivhjulsmoment) 20190129161430
Protokoll över utvärdering av bromsenergi, bromstider och bromsmoment vid körprov.
Se: 1965-04-02 Bromsar Strv. S (utvärdering bromsenergi mm) 20190129161344
Bofors sammanställning av felorsaker och åtgärder på motoraggregat sänt till Volvo.
Se: 1965-04-15 MA 1 Driftstörningar 15 apr 1965 20190121163801
Motorutredning gjord av Volvo för inmontering GT 553 och modifierad FBTV.
1965-04-23 Motorutredning Strv S 23 apr 1965 20190121164350
Anteckningar från konferens mellan Bofors och Landsverk om konstruktion och prestanda hos Strv S bromsar.
Se: 1965-05-25 Kör och styrbroms (lamellbromsens konstruktion och prestanda) 20190129161519
Landsverks vidareutveckling av bromsar till Strv S
Se: 1965-08-16 Bromsar Strv S Landsverk (vidareutveckling av broms) 20190129161601
Specifikationer GT 553 (Engelska)
Se: 1965-10-01 Spec. GT 553 1965 20190121164131
Volvos beskrivning av slitage på lameller i FBTV.
Se: 1965-10-25 Slitna direktlameller FBTV 1 20190129164953
Volvo beskrivning växling under gång. Diskussion vad som menas i den tekniska målsättningen.
Se: 1965-10-25 Volvo växling under gång (synpunkter och orsaker) 20190129165141
KAF önskemål om nytt motoraggregat.
Se: 1965-10-30 KAF önskemål nytt MA 20190129155819
Bofors månadsmöte diskuterade ökad effekt K60 samt växling under gång. Hade RR startat utveckling av K60? Problemen med FBTV togs upp.
Se: 1965-11-02 Protokoll månadsmöte (K60 och växling under gång) 20190129165239
Bofors synpunkter på drivsystem. Beskriver möjligheter och problem!
Se: 1965-11-17 Transmissionsschema (synpunkter drivsystem) 20190129155949
Bofors och Landsverk i diskussion om bromsmoment. Diskuterade olika lösningar att kyla bromsarna. Förslag till kapslade bromsar för bättre kylning!
Se: 1965-11-22 Samtal om broms Landsverk (variationer i bromsmoment 20190129161859)
Bofors synpunkter på MA 9.
Se: 1965-11-27 MA 9 Intern målsättning 20190129160126
KAF, Volvo och Bofors diskussion om driftsäkerhet och växling under gång.
Se: 1965-11-29 Driftsäkerhet, växling under gång (tillförlitlighet, utveckling) 20190129164837
Bofors och Landsverk diskussion om motorrumsventilation och kylluft för bromsar.
Se: 1965-12-07 Samtal Bofors Landsverk kylluft bromsar 20190129161944
KAF och Bofors synpunkter på MA9 projektet.
Se: 1965-12-23 MA 9. Synpunkter på MA 9 projekt (Bofors) 20190129160216
KAF och Bofors synpunkter på bromsar efter erfarenhet från 0-serievagnar.
Se: 1966-01-13 PM Bromsar Strv S erfarenhet 0 serie 20190129162043
Rapport från kyleffektmätning.
Se: 1966-01-15 Kyleffektmätning 20190211162541
Bofors och Landsverk möte om 2- resp. 3- lamellsbromsar.
Se: 1966-02-11 Möte Bofors Landsverk (Strv S bromsar) 20190129162151
Bofors och Volvo beskriver för KAF och Generalfälttygmästaren projektläge Strv S.
Se: 1966-02-24 Sammanträde hos Generalfälttygmästaren 20190211165625
Volvo beskriver motoraggregatens kylbehov MA1 och MA2.
Se: 1966-03-06 Kylning MA1 o MA2 6 mars 1966 20190121164517
Volvo beskriver för Bofors ändrat utförande av K60 motorn.
Se: 1966-03-11 Tekn utredning MA1 o MA2 11 mars 1966 20190121164807
Volvo beskriver för Bofors ändrat utförande K60 motorn, beskrivning från Rolls-Royce Volvo beskriver för Bofors utveckling till växling under gång.
Se: 1966-03-20 Volvo Drift säker växling under gång (Volvos PM för utveckling) 20190129165327