KAPITEL 4 – NOLLSERIEN

0 – serie Stridsvagn S

Tillverkning av 0-serien, 10 st Strv S, för att ytterligare studera konceptet och se möjligheterna med den förmåga ett stridsfordon har, som är utvecklat och konstruerat, med svenska idéer för svenska behov, huvudsakligen tillverkat hos företag med kapacitet och kompetens i Sverige.

Beslutet att tillverka 0-serie togs 1960-06-29 innan försöksvagnarna ens var provade eller levererade! (från sammanställning 1965-05-05).

Här beskrivs vägen från beslut att tillverka 0-serien fram till underlag för Strv S serie A, vilka överväganden som gjorts och vilka resurser som funnits tillgängliga.
Avtal och beställningar nedan, samt möten är exempel på åtgärder, kostnader och tider för framtagning av 0-serien samt möten om utvecklingsåtgärder som genomförts under försöksvagnarnas prov och försök inför framtagningen av Strv S 0-serie och som underlag för Strv S serie A.

Personal som arbetade med 0-serien, i olika funktioner, fotograferade i Skövde.

Bakre rad: Paul Holmberg, Ulf Rossel, Per-Axel Linden, Roland Carlqvist, Leif Tell, S-O Boström, Arne Kjellberg, N.N,
Främre rad: Knut Jonell, Lars Nordin, Leif Jonsson, Sven ”Silas” Lindqvist, Lennart Tofsling, Roger Ek, Bengt Vistling, Sven Eriksson

I SKÖVDE genomfördes slitprov på O-serievagnarna 1962 till 1967. Flera ggr i veckan kördes vagnarna mellan Skövde och Vårgårda samt på P4:as övningsfält, slitproven genomfördes av Boforspersonal och delvis med P4 militära personal.

1960-06-29 skrevs avtal med Bofors som huvudleverantör: Tillverka 0 – serie!
0 – serien omfattade 10 st. vagnar som sammansattes vid Bofors i Karlskoga 1961 – 1963, avsedda för försök, tester och olika prov.
(Beställningar samt tidpunkter nedan, delvis från Sven Berges anteckningar)

Beställning 1960-07-04: Bofors uppdaterar ritningar och tekniskt underlag från försöksvagn S2, för att uppfylla TTM för Strv ny samt anskaffar reservdelar inom kostnadsramen 15 000 000 kr.

Se: 1960-02-10 Förslag TTM strv ny 20180131121926.

Beställning till Bofors AB 1961-02-09: Underleverantör AB Volvo: Konstruera och tillverka 10 st. motoraggregat med kraftöverföringsaggregat samt 5 st. reservmotoraggregat (exkl. motorer) inom kostnadsramen 13 700 000 kr. (Utdrag ur S-Berge handanteckningar)

Beställning 1962-03-29: AB Landsverk: Utvecklingsarbeten inom bänkprovning av Landsverkskomponenter inom kostnadsramen 50 000 kr.

Beställning 1961-04-14: Underleverantör AB Landsverk: Tillverka bandaggregatskomponenter samt reservdelar inom kostnadsramen 580 000 kr.
Beställning 1961-07-10: AB Bofors: Tillägg för ändringsavtal 1 550 000 kr.

Beställning 1962-07-13: AB Bofors: Konstruera och tillverka stridsfordonsmateriel för
0-serien inom kostnadsramen 3 000 000 kr.

1962-09-28: Möte hos Bofors: KATF, Bofors och Landsverk diskuterar bromsarnas kapacitet mot uppställda krav. Landsverk föreslog att fördubbla bromsytan och tar fram 10 satser till 0-serien samt en ny broms för prov.
Se: 1962-09-28 Anteckningar broms Bofors Strv S. 20190129160838.

1963-03-19 Informerades att en ny stridsvagn var på väg att tas fram i egen regi.
Se: 1963-03-18 Ny Svensk stridsvagn 20180131125008.pdf

1963-03-19 Pressmaterial om stridsvagn S köra skjuta 20180131124926.pdf

1963-09-17: Internt möte på Volvo om utvecklings- och kostnadsläge för motoraggregat till Strv S. Huvudmotor:
Förslag: RR K60 om effekten kan höjas från 240 till 300 hkr. Kontakt med RR för att få besked om möjligheten. (Motor K60 var inte färdigutvecklad vid detta tillfälle jämfört med Motor B81).
Diskuterades möjligheten för Volvos DRGT-1 jämfört med Chryslers Boeing 502.
Volvo turbinens möjligheter att vara klar för serieleverans tveksam.
Möjligheten att använda hydrauliska bussväxellådan DRH-1M jämfört med ZF låda. Volvo kunde tänka sig att satsa på utveckling även om kostnaden blev något högre med DRH-1M.
Kostnadsmässigt ansåg Volvo möjligt att genomföra projektet DRH-1M med vinst.
Se: 1963-09-17 Anteckningar möte Volvo – Stensjövik. 20190211165809

Leverans av 0-serien, fortsatta prov med försöksvagnar samt 0-serievagnar!

OBS! Förändringar nedan införs ev. i efterhand i 0-serie, införs i serie A innan serieleveransen eller införs senare!

Dokumentationer

1964-01-02: Strv S Beskrivning del 1

1964-01-25: Landsverk skriver till Bofors om att momentet vid styrbromsanläggning blir mycket högre än beräknat. Körningen på Bofors provbana är mera krävande än i verkligheten och därmed krävs bättre kylning av styrbromsen. Uppmätta kylluftmängden för styr- och körbroms är endast hälften av den teoretiskt uträknade. Landsverk önskar diskussion med Bofors i ärendet.
Se: 1964-01-25 Landsverk drivsystem, komponent bromsar. 20190129161158

1964-02-22 Möte mellan Boeing, Svea Diesel, AB Bofors och AB Volvo som gäller installation av GT Boeing 502-10MA.

  1. Volvo hade Boeing GT 502-10MA nr 1018, 1019 och 1020 för prov. Volvo hade upptäckt fel de ville ha synpunkter på.
  2. Principer för montering i motoraggregatsramen och koppling till samlingsväxel.
  3. Tester av momentet från GT. De första testade i provkörningsbänk.
  4. Strv S styr- och bromssystem samt momentbelastningar därifrån. Volvo beskrev momentbelastning i kopplingar till 800 Kgm och bromsar 700 Kgm enl. uppgifter från Bofors.
  5. Volvo informerade att växlingar endast skedde när vagnen stod still. Frihjulen gör att när kolvmotorn går fungerar GT frihjul så att inte GT drivs med. När GT används för att starta kolvmotorn låses kolvmotorns frihjul.
  6. Luftinloppssystemets in lufts temperatur påverkar avgastemperaturen beroende av effektuttag. Efter 1962 har försöksfordonen körts utan inloppssystem. O-serien använder inloppssystem med oljekylare och styrskenor för inloppsluften

Se 1964-02-22 Installation 502-10MA GT. 20190121163949

1964-04-29 genomfördes en redovisning av motorutredning för Strv S genomförd av Bofors i samarbete med AB Volvo. Förutsättningarna för utredningen är:

Handanteckningar från samtal med Landsverk om drivhjulsmoment, Boeing 553, bandplattor, pump- och styrväxelprovning, bromsprovning samt manöverkrafter.
Se: 1965-03-03 Samtal med Landsverk (mätning av broms- och drivhjulsmoment) 20190129161430

Protokoll över utvärdering av bromsenergi, bromstider och bromsmoment vid körprov.
Se: 1965-04-02 Bromsar Strv. S (utvärdering bromsenergi mm) 20190129161344

Bofors sammanställning av felorsaker och åtgärder på motoraggregat sänt till Volvo.
Se: 1965-04-15 MA 1 Driftstörningar 15 apr 1965 20190121163801

Motorutredning gjord av Volvo för inmontering GT 553 och modifierad FBTV.
1965-04-23 Motorutredning Strv S 23 apr 1965 20190121164350

Anteckningar från konferens mellan Bofors och Landsverk om konstruktion och prestanda hos Strv S bromsar.
Se: 1965-05-25 Kör och styrbroms (lamellbromsens konstruktion och prestanda) 20190129161519

Landsverks vidareutveckling av bromsar till Strv S
Se: 1965-08-16 Bromsar Strv S Landsverk (vidareutveckling av broms) 20190129161601

Specifikationer GT 553 (Engelska)
Se: 1965-10-01 Spec. GT 553 1965 20190121164131

Volvos beskrivning av slitage på lameller i FBTV.
Se: 1965-10-25 Slitna direktlameller FBTV 1 20190129164953

Volvo beskrivning växling under gång. Diskussion vad som menas i den tekniska målsättningen.
Se: 1965-10-25 Volvo växling under gång (synpunkter och orsaker) 20190129165141

KAF önskemål om nytt motoraggregat.
Se: 1965-10-30 KAF önskemål nytt MA 20190129155819

Bofors månadsmöte diskuterade ökad effekt K60 samt växling under gång. Hade RR startat utveckling av K60? Problemen med FBTV togs upp.

Se: 1965-11-02 Protokoll månadsmöte (K60 och växling under gång) 20190129165239

Bofors synpunkter på drivsystem. Beskriver möjligheter och problem!
Se: 1965-11-17 Transmissionsschema (synpunkter drivsystem) 20190129155949

Bofors och Landsverk i diskussion om bromsmoment. Diskuterade olika lösningar att kyla bromsarna. Förslag till kapslade bromsar för bättre kylning!
Se: 1965-11-22 Samtal om broms Landsverk (variationer i bromsmoment 20190129161859)

Bofors synpunkter på MA 9.
Se: 1965-11-27 MA 9 Intern målsättning 20190129160126

KAF, Volvo och Bofors diskussion om driftsäkerhet och växling under gång.
Se: 1965-11-29 Driftsäkerhet, växling under gång (tillförlitlighet, utveckling) 20190129164837

Bofors och Landsverk diskussion om motorrumsventilation och kylluft för bromsar.
Se: 1965-12-07 Samtal Bofors Landsverk kylluft bromsar 20190129161944

KAF och Bofors synpunkter på MA9 projektet.
Se: 1965-12-23 MA 9. Synpunkter på MA 9 projekt (Bofors) 20190129160216

KAF och Bofors synpunkter på bromsar efter erfarenhet från 0-serievagnar.
Se: 1966-01-13 PM Bromsar Strv S erfarenhet 0 serie 20190129162043

Rapport från kyleffektmätning.
Se: 1966-01-15 Kyleffektmätning 20190211162541

Bofors och Landsverk möte om 2- resp. 3- lamellsbromsar.
Se: 1966-02-11 Möte Bofors Landsverk (Strv S bromsar) 20190129162151

Bofors och Volvo beskriver för KAF och Generalfälttygmästaren projektläge Strv S.
Se: 1966-02-24 Sammanträde hos Generalfälttygmästaren 20190211165625

Volvo beskriver motoraggregatens kylbehov MA1 och MA2.
Se: 1966-03-06 Kylning MA1 o MA2 6 mars 1966 20190121164517

Volvo beskriver för Bofors ändrat utförande av K60 motorn.
Se: 1966-03-11 Tekn utredning MA1 o MA2 11 mars 1966 20190121164807

Volvo beskriver för Bofors ändrat utförande K60 motorn, beskrivning från Rolls-Royce Volvo beskriver för Bofors utveckling till växling under gång.
Se: 1966-03-20 Volvo Drift säker växling under gång (Volvos PM för utveckling) 20190129165327