Regeringen beslutade 1983-05-19 att anslå medel för genomförandet av ett Renoverings- och modifieringsprogram för Strv103 omfattande ökad eldkraft, rörlighet och skydd m.m. Efter genomfört REMO skall Strv 103 kunna vara kvar i organisationen ytterligare 15 år.
Beslutet grundades på (Nr252) CA skrivelse 1982-xx-xx Syftet med renovering och modifiering av Strv 103 innehållande omfattningen av förbättringarna. Som underlag för CA skrivelse framtogs ett PTTEM som överlämnades till CA 1981-09-08. Före överlåtande hade PTTEM remissbehandlats av FMV-A FS.
Yttrande1981-08-28 från FMV A FS Strv 103 Remo PTTEM (Ej i denna utgåva)
Yttrande 1981-09-04 från FMV A U Strv 103 REMO PTTEM (Ej i denna utgåva)
Yttrande 19810908 från CA (Nr295 ) Strv 103 REMO PTTEM. (Ej i denna utgåva)
För genomförandet av Strv 103 REMO beslutade FMV-A att anlita AB Bofors som huvudleverantör men att genomförandet fördelas mellan Förband, MV och AB Bofors enligt skrivelse (Nr355) 1985-05-09 Produktions- och ekonomirutiner för serieproduktion.
I Skrivelserna Huvudleverantör (Nr84), 327) 1981-02-06 och (Nr260) 1982-05-07 Jämförelse och konsekvenser vid införande av REMO med huvudleverantör och i FMV-A regi redovisas det underlag som låg till grund för beslutet att anta AB Bofors som huvudleverantör efter förhandlingar om priset på olika delmoment.
FMV-A beställning nr 63220-83-036-53-001 REMO Strv 103 innehåller omfattningen och gällande tekniska bestämmelser för genomförandet av REMO Strv 103 och framgår av
(Nr273) Skrivelse 1984-01-02 TB för REMO Strv 103. Miloverkstaden Skövde blev den verkstad som svarade för projektledning för den delen som omfattade de olika Miloverkstädernas uppdrag och finns reglerat i (Nr355) Skrivelse 1985-05-09 Produktion och ekonomirutiner för serieproduktion.
Den inom FMV gällande projektledningen framgår av
(NR258) Skrivelse 1986-05-20 Underlag från Auh och (Nr ) Skrivelse 1987-03-16.
Då ändringarna som REMO Strv 103 innebär var betydande beslöts att en ny underhållsteknisk analys utförs och dess organisation, organisation och kostnader framgick i (Nr354) Skrivelse FMV Auh 1986-10-07.
Efter att 30 vagnar genomgått REMO visade det sig att reparationskostnaderna översteg de beräknade med mer än 360 kkr varför enligt (nr285) Skrivelse 1986-12-01 Reparationskostnader RE vissa prioriteringar måste göras av förband och Miloverkstad vad avser omfattningen av erforderliga reparationer. Ytterligare uppföljning skulle ske efter ytterligare 30 vagnar genomgått REMO.
Under pågående REMO utförde RRV en granskning av hur materielanskaffningen skedde avseende anslagsberäkningar, styrning och bemyndigande.
Av (Nr 255) Skrivelse 1987-02-04 REMO Stridsvagn 103 lämnas ett antal kritiska synpunkter på hur upphandlingen har bedrivits och till vilka kostnader mot beräknade.
Dessutom genomförde RRV enligt (NR254) skrivelse 1990-04-04 REMO av strv 103 en fallstudie gällande materielanskaffningen inom armen innehållande styrning, kund-och leverantörsförhållande samt informationskvalitet. De av RRV framförda iakttagelserna har sammanförts av B Å Sandin i en rapport. (NR261)
Skrivelse StridsF 1991-09-12 Efter genomförd REMO svarar den materiella beredskapen i krigsförbanden inte mot kraven på förbandens förmåga samt materielens funktioner De genomförda granskningen berörde både FST, AST och FMV varför ett samordningsmöte arrangerades för att gå igenom de synpunkter som framkommit i
RRV granskning. Protokoll 1991-10-07. I (Nr359)
Skrivelse 1991-12-05 FMV Yttrande över RRV rapport framför FMV sina åsikter.
Öv B-Å Sandin StridsF redogör i (Nr263)
Skrivelse 1991-10-21 Strv 103 REMO för genomförande av REMO. I skrivelsen redogörs för hur hela projektet REMO upphandlades och genomfördes och med hänvisning till RRV synpunkter.
Med anledning av RRV granskning uppdrog Regeringen i en (Nr253) Skrivelse 1988-02-25 REMO Stridsvagn 103 åt FMV att göra en efterkalkyl av REMO Strv 103.
Den begärda efterkalkylen lämnades i en (Nr259) skrivelse 1994-02-15 Fordon en efterkalkyl och från FMV (Nr251)1994-03-01 Strv 103 En efterkalkyl.
I grundbeställningen av REMO fanns inskrivet att FMV har en möjlighet att granska leverantörens efterkalkylerade kostnader genom auktoriserad revisor och i (Nr )
Skrivelse 1993-09-19 FMV Fordon Revisionsgranskning ges uppdraget till RANBY Revisorer, och i en (Nr ) Rapport 1993-10-12 redovisar RANBY Revisorer sin granskning av slutpris av REMO hos AB Bofors.
I en odaterad (Nr273) Skrivelse VF 103 C REMO redovisar Verkstadsförvaltningarna deras resultat av REMO arbetet
Som en konsekvens av att REMO medförde betydande ändringar framtogs kompletterande Beskrivningar del 2 Data Konstruktion och funktion gör
Kapitel 11 Vagnskropp ,Kapitel 12 Motoraggregat, Kapitel 14 Manöverorgan, Kapitel 15 Vapen, Kapitel16 Observations huv och riktmedel, Kapitel 17 Hydraulsystem och Kapitel 18 Elsystem.
Med varje levererad vagn efter REMO bifogades ett Kvalitetsdokument omfattande garantier och komponentförteckning och testresultat mm i sammanställningen redovisat för vagn nr 202273.
Sammanställning skrivelser REMO Strv 103.
CA skrivelse 82-xx-xx Syftet med renovering och modifiering av Strv 103 enligt
CA 1981-09-08.
Skrivelse 1981-08-28 Yttrande över Strv 103 REMO PTTEM och FMV-A:U Skrivelse 81-09-04 Yttrande över Strv 103 REMO PTTEM. (Ej i denna utgåva)
Skrivelse 1985-05-09 Produktions och ekonomirutiner för serieproduktion.
I Skrivelserna 1981-02-06 och 1982-05-07 Jämförelse och konsekvenser vid införande av REMO med huvudleverantör och i FMV-A regi
Skrivelse 1984-01-02 TB för REMO Strv 103
Skrivelse 1985-05-09 Produktion och ekonomirutiner för serieproduktion.
Skrivelse 1986-05-20 Underlag från Auh och Skrivelse 1987-03-16.
Skrivelse 1986-12-01 REMO Reparationskostnader
Skrivelse 1987-02-04 REMO Stridsvagn 103
Skrivelse 1990-04-04 REMO av strv 103 en fallstudie gällande materielanskaffningen inom armen
Skrivelse 1991-10-21 REMO 103 Genomförande
Skrivelse 1991-12-05 FMV Yttrande över RRV rapport
Skrivelse 1991-10-21 Strv 103 REMO för genomförande av REMO.
Skrivelse 1988-02-25 REMO Stridsvagn 103
Skrivelse 1994-02-15 Fordon en efterkalkyl och från FMV 1994-03-01 Strv 103 En efterkalkyl.
Skrivelse 1993-09-19 FMV Fordon Revisionsgranskning
Rapport 1993-10-12 Skrivelse VF 103 C REMO